Professzorok

Nicholas McGegan2A Philharmonia Baroque Orchestra and Corale együttes zeneigazgatója
A Pasadenai Szimfonikusok vezető vendégkarmestere Nicholas McGegant, aki három évtizede lépett először pódiumra,  régóta „nemzedéke egyik legnagyszerűbb barokk zenei karmestereként” (The Independent) és „a 18. századi zene szakértőjeként” (The New Yorker) tartja számon a szakma, ám kutatásai során minden zenetörténeti korszakot illetően jelentős felfedezéseket tett. Legutóbbi évadát egy évforduló fémjelzi: zeneigazgatóként kerek harminc éve áll a Philharmonia Baroque Orchestra and Chorale élén, amellett, hogy a Pasadenai Szimfonikusok vezető vendégkarmestereként tevékenykedik.
A leginkább a barokk és klasszikus zene specialistájaként ismert McGegan szakmai hozzáállásának – melyet az intelligencia, a zenélés elemi öröme és a dogmatizmussal való szembenállás jellemez – alapvető szerepe volt abban, hogy pályája során a világ számos élvonalbeli zenekarával dolgozhatott. McGegan az opera világában is otthon van: a göttingeni Händel Fesztivál művészeti igazgatójaként és karmesterként húsz éven át (1991-2001) közel húsz Händel-operát dirigált, mégpedig egészen új felfogásban, a skót állami opera vezető vendégkarmestereként az 1990-es években pedig jelentősen hozzájárult a Mozart-kánon megújításához. A svéd Drottningholm Operánál isvezető karmesterként dolgozott.
Több mint harminc év alatt közel ötven, a zeneirodalom változatos irányzatait felvonultató lemezfelvételt készített a PBO közreműködésével. Ezek között található Händel Susanna című művének ősbemutatója, amely Gramophone-díjat nyert, és GRAMMY-díjra is nevezték. A Philharmonia legújabb CD-it a Philharmonia Baroque Productions (PBP) saját kiadásában láttak napvilágot; köztük van a 2001-ben GRAMMY-díjra nevezett lemez, amelyen Haydn 88., 101. és 104. szimfóniája, Berlioz Les Nuits d’été című műve és egy Händel-áriákból álló összeállítás szerepel Lorraine Hunt Lieberson közreműködésével, Brahms és Beethoven művei mellett. Legutóbbi lemezükön egy 300 évvel ezelőtt íródott darab, Alessandro Scarlatti La Gloria di Primavera című művének legelső felvételét hallhatjuk.
McGagen 1984 óta rendszeresen készít felvételeket a magyar Capella Savaria együttessel; Händel, Monteverdi, Scarlatti, Telemann és Vivaldi operáit és oratóriumait szólaltatják meg újszerű felfogásban, a Hungaroton gondozásában. A kapcsolat az együttessel a 21. században is fennmaradt; a közelmúltban Haydn, Kraus, Mendelssohn és Schubert műveit rögzítették, és hamarosan megjelenik a Mozart összes hegedűversenyét bemutató dupla CD is.
Az angol születésű Nicholas McGegan Cambridge-ben és Oxfordban járt egyetemre, a göttingeni György-Ágost Egyetemen tiszteletbeli professzori, a San Franciscó-i zeneakadémián  tiszteletbeli doktori címet szerzett. 2010-ben a „határokon túli zenei élet területén végzett szolgálatainak” elismeréseként az „Officer of the Most Excellent Order of the British Empire” (OBE) elnevezésű kitüntetésben részesült, 2011-ben pedig a németországi Niedersachsenben a Verdienstkreuz (am bande) elnevezésű kitüntetéssel honorálták munkáját.
2016-ban a Harvard egyetemen tanított, „Christoph Wolf Distinguished Visiting Sholar” minőségben, és gyakran adott elő a Yale egyetemen is.
Látogasson el Nicholas McGegan honlapjára: www.nicholasmcgegan.com.

emma-kirkby_Emma Kirkby angol szoprán énekesnő egyike a régi zene legismertebb specialistáinak. Művészetét több, mint 100 CD őrzi. Elsősorban a reneszánsz és barokk korszakban mozog otthonosan, de repertoárja Hildegard von Bingen középkori szekvenciáitól Amy Beach amerikai zeneszerzőnő dalaiig terjed. Nem készült szólista karrierre, oxfordi tanulmányai alatt és azt követően kedvtelésből énekelt különböző kórusokban. Alapító tagja volt a Taverner Choirnak, majd 1973-ban kezdődött hosszú együttműködése a Consort of Musicke és az Academy of Ancient Music együttesekkel. Később a világ számos vezető karmesterével és zenekarával készített felvételeket Händel operáiból és oratóriumaiból, Bach kantátáiból, Scarlatti, Haydn, J. Chr. Bach és Mozart műveiből. 1999-ben hazájában „Az év művésze” kitüntetést, 2000-ben a Brit királyság lovagi címét („Dame”), 2011-ben „A Királynő Zenei Díját” kapta, 2007-ben a kritikusok „A világ 20 legnagyobb szopránja” közé emelték. Emma Kirkby hosszú éveken át tanított a Dartington International Summer School, a Guildhall School of Music, a Bel Canto Summer School és a University of Bath-ban, ahol 1994-ben doktorált.

nicolas-clapton_Nicolas Clapton angol kontratenor énekes tanulmányait az oxfordi Magdalen College-ban végezte, majd 1984-ben mutatkozott be a londoni Wigmore Hall-ban. A következő évben a barcelonai Viñas énekversenyen 2 első díjat nyert, 1987-ben pedig az „Angol Dal Díjat” (English Song Award) kapta. Ismertségét elsősorban a kortárs kontratenor, valamint a barokk kasztrált szerepek révén szerezte, 29 ősbemutató (köztük 6 opera) fűződik nevéhez. Fellépett a világ vezető operaházaiban, de közel áll hozzá a romantikus dalirodalom is. Repertoárján Bach és Händel művei mellett Elgar és Vaughan Williams, valamint Verdi Requiemje és Wagner Wesendonck dalai is megtalálhatók. Nicolas Clapton évekig tanított a londoni Trinity College of Music-ban, jelenleg a Royal Academy of Music professzora. Mesterkurzusokat tartott a Dartington International Summer School-ban és a budapesti Zeneakadémián, ahol 2005-ben a „Szabad művészetek doktora” címet kapta. Íróként is aktív, első kötete, „Moreschi, az utolsó kasztrált” címmel 2004-ben, második könyve pedig „Budapest, a zene városa” címmel 2009-ben jelent meg.

standageSimon Standage hegedűművész a 17.-18. századi zene specialistája. Diplomáját a Cambridge University-n szerezte 1963-ban, később Harkness Ösztöndíjjal Ivan Galamiannál tanult New York-ban, majd Wigmore Hall-beli 1972-es debütálása után alapító tagja és első hegedűse lett a Trevor Pinnock vezette English Concertnek. Vivaldi A négy évszak-sorozatának az ő szólójával készült lemezfelvételét Grammy-díjra jelölték. Standage 1974-78 között az English Chamber Orchestra tagja, 1980-89 között a City of London Sinfonia, 1991-95 között pedig a Christopher Hogwood által alapított Academy of Ancient Music koncertmestere. Tanított a londoni Királyi Zeneakadémián és a drezdai Régizene Akadémián. Alapítója és vezetője a korabeli hangszereken játszó Salomon Quartetnek, illetve Richard Hickox-szal közösen a Collegium Musicum 90 nevű együttesnek, mely a legkülönbözőbb összeállításokban lép fel a duótól a zenekarig. Az utóbbi években a magyar zenei élet rendszeres résztvevője, mint az Orfeo Zenekar rendszeres vendége, és a Régi Zenei Napok hegedű mesterkurzusának vezetője.

KossenkoSzokatlanul nyitott elméjével és csillapíthatatlan éhségével a változatos zenei műfajok iránt, Alexis Kossenko korunk egyik legsokoldalúbb és legérdekesebb zenésze. Egyformán fontosak számára a reneszánsz művek, Vivaldi, vagy szóló fuvolaművészként a Bach concerto-k, Brahms szimfóniái, és kamarazenészként a Saint-Saëns vagy a Fauré & l’Armée des Romantiques vagy Prokofjev és Poulenc szonátái. Kossenko egyike azoknak a nagyon kevés fuvolaművészeknek, aki szólistaként állt már a világ legrangosabb színpadjain, legyen szó furulyáról, traverso-ról, vagy a modern fuvoláról.