Professzorok

A 34. Régi Zenei Napok kurzusvezetői:

Alois Glaßner – karmester
Baráth Emőke – ének
Hannfried Lucke – orgona
Bernhard Forck – hegedű
Vashegyi György – kamarazene

E83A5175.CR2.pA Bécsi Zene-és Előadóművészeti Egyetem karmester professzora, Alois Glaßner Ausztria egyik legnevesebb karvezetője. Zenei tanulmányainak keretében orgonajátékot, zeneszerzést és éneket tanult. Maradandó hatást gyakorolt rá a stockholmi Eric Ericson művészete. Mielőtt 2003-ban a Salzburger Bachchor zeneigazgatójává nevezték ki, Alois Glaßner tizenkét éven át vezette a zenei hagyományairól híres bécsi Ágoston rendi templom énekkarát. Együttesével rendszeresen felléptek a Salzburg Fesztiválon, és olyan olyan elismert zenekarokkal és karmesterekkel dolgoznak együtt, mint a Bécsi Filharmonikusok, a Dresdner Staatsphilharmonie együttese és a salzburgi Mozarteum Zenekar illetve Ivor Bolton, Pablo Heras-Casado, Marc Minkowski, Andres Orzoco-Estrada és Christian Thielemann. Alois Glaßner 1991 óta tanít a Bécsi Zene-és Előadóművészeti Egyetemen, ahol az Anton Bruckner Intézet elnökeként és az egyetem Webern Kamarakórusának vezetőjeként is tevékenykedik. Ezzel az együttessel számos országban turnézott már, és olyan elismert partnerintézményekkel működött együtt, mint a chicagói Northwestern University, a barcelonai ESMUC vagy a weimari Hochschule für Musik. 2008-ban megalapította a Bécsi Kórusiskolát, amely a hallgatók számára olyan neves együttesek bevonásával biztosít lehetőséget a karvezetés fortélyainak elsajátítására és gyakorlására, mint a Mozerteum zenekara vagy a Camerata Salzburg, Az utóbbi zsűritagként és elméleti előadóként  Németországban, Norvégiában, Olaszországban, az USÁ-ban és Japánban is tevékenykedik.

IMG_9091 copyBaráth Emőke  szoprán magánénekes, a Magyar Állami Operaház társulatának tagja. A Junior Prima díjas szoprán énekesnő zenei tanulmányait Gödöllőn kezdte zongora és cselló szakon, majd a budapesti Szent István király Zeneművészeti Szakközépiskolában folytatta hárfa és ének szakon. Énektanulmányait kezdetben Hormai József irányította, majd 2007-ben felvételt nyert a Zeneakadémiára Pászthy Júlia osztályába. A 2011/12-es tanévben a firenzei Luigi Cherubini konzervatórium növendéke volt, ahol tanára Leonardo de Lisi volt.Részt vett Barbara Bonney, Kiri Te Kanawa, Marton Éva, Kolonits Klára, Nancy Argenta, Masaaki Suzuki, Alfred Brendel, Rados Ferenc, Sass Sylvia, Deborah York, Nicholas Clapton és Meláth Andrea mesterkurzusain. A 2012-es Innsbruckban rendezett Pietro Antonio Cesti barokk operaverseny győztese és közönségdíjasa. Rendszeres közreműködője az Orfeo Zenekar (vez.: Vashegyi György) és a Savaria Barokk Zenekar (vez: Németh Pál) koncertjeinek. Dolgozott már együtt Takács-Nagy Gáborral, Alan Curtisszel és Paul McCreeshsel. Több magyarországi és külföldi zenei fesztiválon, színházban, illetve koncertteremben énekelt már (Magyar Állami Operaház, Soproni Régizenei Fesztivál, Miskolci Operafesztivál, Zempléni Fesztivál, Művészetek Palotája,Verbier Fesztivál, Bellerive Fesztivál-Svájc, Innsbruck-i Régizenei Fesztivál, Theater an der Wien, Théatre des Champs-Elysées (Párizs), Royal Opera (Versailles), Nikolaisaal (Potsdam), Staatstheater Braunschweig, Brandenburger Theater, Tschaikovsky Concert Hall, Pushkin Múzeum (Moszkva), és gyakran hallható oratorikus művek, dalestek, kamarestek szólistájaként is. 

Hannfried Lucke 2 Copyright Nancy Horowitz (003)Hannfried Lucke Freiburg im Breisgauban született, zenei tanulmányait a freiburgi zeneművészeti egyetemen, a salzburgi Mozarteumban és a genfi zeneművészeti egyetemen folytatta. Számos európai ország, az Egyesült Államok, Hongkong és Japán legkiválóbb orgonáin koncertezett és készített lemezfelvételt, valamint jelentős zenei eseményeken és helyszíneken lépett fel, mint a Bécsi Fesztivál, a Schleswig-Holstein Fesztivál, a Meckleburg-Vorpommern Fesztivál, a londoni Royal Festival Hall, a Festival d’Aix-en-Provence, a New- York-i St. Patrick székesegyház, a kaliforniai Carmel Bach Fesztivál, a massachusettsi Tanglewood Music Festival, a tokiói Suntory Hall és a kiotói Concert Hall. Számos felvétele (a Thorofon, a Mitra, a Carus és a Coviello kiadásában) nemzetközi elismerést aratott. 1997-ben a grazi zene-és előadóművészeti egyetem professzora lett, 2000-ben kinevezték a salzburgi Mozarteum orgonaprofesszorává. 2016-ban és 2017ben a freiburgi zeneművészeti egyetemen adjunktusi pozíciót töltött be. Hannfried Lucke a salzburgi Mozarteum Alapítvány kurátori testületének tagja, mesterkurzusokat vezet szerte Európában, az USÁ-ban és Japánban, valamint számos nemzetközi orgonahangverseny zsűrijében tevékenykedik.

forck100_v-vierspaltigBernhard Forck ötévesen kötelezte el magát a hegedülés mellett. 1986-ban, a berlini Hochschule für Musik Hanns Eisler elvégzése után, ahol Eberhard Feltz tanította, a Berlini Szimfonikus Zenekar tagja lett. Ezzel egyidőben kezdett el érdeklődni a historikus előadásmód iránt, és folytatott tanulmányokat a szakterület számos elismert oktatójánál, többek között Nikolaus Harnoncourt-nál a salzburgi Mozarteum-ban. Mint a Berlini Szimfonikus Zenekar egyik koncertmestere, munkássága eredményeként a zenekarban jelenleg is intenzív munka folyik a historikus előadásmód terén, illetve kulcs szerepet játszott a „Berlini Korabeli Hangszeregyüttes” sikerének megalapozásában. A Berlini Régizene Akadémiával karöltve Bernhard Forck rendszeresen koncertezik Európa zenei metropoliszaiban, valamint turnézik a Közép-Keleten, Japánban, Délkelet-Ázsiában, Ausztráliában, csakúgy, mint Észak-és Dél Amerikában. Hegedűművészi szakmai karrierje tündöklésében szerepet játszott a Berlini Barokk Szólisták csoportja is, amelynek a mai napig tagja. Számos CD felvétel és külföldi előadás fémjelzi művészi nagyszerűségét, amely tetten érhető a berlini Hochschule für Musik Hanns Eisler -ben folytatott tanári munkájában is. Mindezek felett, 1995-ben, modern hegedűsként megalapította a „Manon Quartet Berlin” együttest, amely munkáját a Második Bécsi Iskola zenéjének dedikálta, és részt vett a „Tanglewood’s Quartet in Residence” programban is. 2007-ben a Halle-i Händel Fesztiválzenekar igazgatójává választják, és a „Händel zu Hause” koncert-sorozat művészeti vezetője. 2010-ben Händel Orlando, 2012-ben az Alcina, 2014-ben az Arminio, 2016-ban pedig a Sosarme, Re di Media című operájának fesztivál-produkcióját vezényli. A fesztivál nagyszerű sikerét CD és DVD felvételek tanúsítják.

vashegyiVashegyi György, Liszt Ferenc-díjas karmester, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola/Egyetem zenekar, régizenei kamara, basso continuo, régizene előadói gyakorlat, repertoárismeret, historikus zenetörténet tanára, az Orfeo zenekar és Purcell kórus művészeti vezetője, karnagya, valamint a Magyar Állami Operaház vendégkarmestere. A Magyar Művészeti Akadémia tagja. Vashegyi György 1970-ben született, Budapesten. Gyermekkorától hangszeres képzésben részesült: hegedű, furulya és oboatanulmányokat folytatott, később pedig zongorázni, orgonálni és csembalózni is tanult. 18 évesen felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola karmesterképzőjébe, Lukács Ervin osztályába. Kiváló eredménnyel diplomázott 1993-ban. Saját bevallása szerint pályaválasztását döntően Johann Sebastian Bach művészete, és azon belül is  a Máté-passió befolyásolta. Nagy hatással volt még rá Helmuth Rilling 1986-ban megrendezett budapesti hangversenye, ami után Vashegyi elhatározta, hogy „ilyesmivel szeretne foglalkozni.” A következő évben, 1987-ben részt vehetett a nyugatnémet karmester Német Demokratikus Köztársaságban, Lipcsében tartott kurzusán, ahol többek között az őt döntően befolyásoló Máté-passiót is hallhatta idolja vezényletével. Szintén Gardiner hatására vezethető vissza Vashegyi két együttesének, a Purcell Kórusnak és az Orfeo Zenekarnak a megalapítása. Vashegyi együtteseinek nem csak „karmestere”, hanem „menedzsere” is: maga szervezi együttesei előadásait és annak minden szükséges feltételét – a kottaanyag beszerzésétől, a próbák megszervezésétől a hangszerek szállításán és a szólisták szerződtetésén át a művek betanításáig. 2000-ben debütált a Magyar Állami Operaházban, 2001-től rendszeres vendégkarmestere az intézmény előadásainak. Vashegyit még hallgatóként, 1992-ben kérték fel, hogy a Zeneakadémián számozott basszust tanítson csembalistáknak. Emellett Kroó György, a zenetudományi tanszék vezetője meghívására 1995 és 1997 között Ausführungspraxist tanított az ifjú muzikológusoknak.[Az akadémián azóta régizenei kamarát és historikus zenetörténetet is tanít. 2010-ben az ő vezetésével alakult meg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem régizene tanszéke, és személyes meghívására érkeztek olyan vendég-oktatók, mint Malcolm Bilson vagy Simon Standage. A 2000-es évek második felétől az egyetem zenekaraival is egyre többet dolgozik együtt, a 2014-15-ös évtől pedig vezénylést is tanít.