Petr Sefl

„SOSEM GONDOLTAM VOLNA, HOGY 32 EGYMÁST KÖVETŐ ÉVBEN ITT LESZEK MAJD”

 

Hazájában a csembalóoktatás fejlődéséért küzd, tagja a cseh Zenészek és Muzikológusok Szövetségének, a csembaló-, zongora- és orgonaépítők, valamint restaurátorok szövetségének, illetve a Cseh Zenei Konzíliumnak is. Mindeközben 32 éve a Régi Zenei Napok elengedhetetlen partnere. Petr Sefl prágai csembalóépítő-mestert hangszerével való kapcsolatáról, a fesztiválról és a cseh, illetve magyar régizenei előadói gyakorlat fejlődéséről kérdeztük.

Hogyan került ilyen közeli kapcsolatba a csembalóval, illetve a Régi Zenei Napokkal?

Petr Sefl: Csembalószakon végeztem a főiskolán. A cseh csembalóművésznő, Zuzana Růžičková professzor utolsó tanítványainak egyikeként úgy éreztem, hogy ha a cseh zenészek nem jutnak csembalóhoz – mert a nyugati országok hangszerei nagyon drágák voltak –, akkor a csembalóoktatás hazánkban megszűnik. Így hát elkezdtem csembalóépítéssel foglalkozni. Első partnerem František Vichnalek volt, akivel legnagyobb örömömre van egy hangszerünk a budapesti Zeneakadémián. Később találkoztam két fiatal asztalossal (Jan Bečička és Stanislav Hüttl), akik szívesen építettek volna velem csembalókat. Nagyon boldog voltam. Úgy 20 évvel ezelőtt kezdtem el velük csembalókat készíteni. A cseh csembaló-workshopokból ismert régi barátom és mesterem, a német Jürgen Ammer, aki részt vett az első Régi Zenei Napokon is, hangszerével támogatta a fesztivált, ahova hoztuk az enyémet is. Úgy érzem, Isten ajándéka, hogy azóta is minden évben részt vehetek a fesztiválon a hangszereimmel, és emelhetem a Régi Zenei Napok színvonalát. Az évek során szem-és fültanúja lehettem, ahogy a fiatal diákok lépésről lépésre fejlődtek, mára pedig nagyszerű művészekké váltak, vagy akár tanárai lettek a fesztiválnak. Ők már a régizene előadóinak csodálatos, új generációját képviselik.

 

Az első fesztiválon tehát itt volt egy hangszere. Hogy lett ebből aztán máig tartó együttműködés?

PS: A Régi Zenei Napok első három évében valamikor Klenyánszky Tamás kérdezett meg, hogy tudnék-e segíteni, mert egy holland csembalókészítő nem tudott eljönni, és a fesztiválnak nem volt elég hangszere, egy magas színvonalú fesztiválnak pedig jó minőségű hangszerekre van szüksége. És hogy miért épp engem kért meg? Sok évvel ezelőtt találkoztam Sebestyén János professzorral, aki többek közt az én mesteremmel is koncertezett együtt, így találkozott a munkáimmal. Később meghívott, hogy segítsek neki Budapesten, aztán egyre több hangszerrel dolgoztam a budapesti Filharmóniánál, a Magyar Rádiónál, aztán a Filharmónia különböző városaiban: Pécsett és Szegeden). Mondhatjuk tehát, hogy a csembalók felújítására szóló első küldetésem Magyarországhoz fűződik. Ebből persze logikusan következett, hogy meghívjanak a Régi Zenei Napokra is, de sosem gondoltam volna, hogy 32 egymást követő évben itt leszek majd.

 

Hány hangszerrel érkezik a fesztiválra, és milyen itt a hangulat?

PS: Legalább öt különböző hangszert hozok, én is hangolom őket – és ha szükséges, más hangszereket is. Barátom, Szabó Antal is itt van, ő többek között az orgonákat hangolja. Élmény olyan nagyszerű fiatal muzsikusok között dolgozni, mint az Orfeo Zenekar vagy a Capella Savaria. (Utóbbi együttesnek szintén építettünk csembalót.) Egyszóval nagyon inspiráló a közeg, főleg a cseh helyzethez képest, ahol a régizenei előadói gyakorlat fejlődése sokkal lassabb volt, mint Magyarországon. Az itteni historikus előadóművészet nagyon jó példa számunkra.

 

Mi hozza vissza önt már ily sokadik éve hozzánk? Mitől érzi különlegesnek ezt a fesztivált?

PS: Először is, azt gondolom, a professzionizmus. Nincsenek kompromisszumok. Zuzana Růžičkovának is ez volt az elve. Amikor az első órámra adott egy szonátát, azt mondta, inkább ad egy könnyebbet, de én kértem, hogy ne, mert én is ugyanolyan jó és tökéletes akarok lenni, mint ő. Mindig a nehezebb darabokat választottam, de a professzionizmusra törekedtem, és itt, Magyarországon is mindenhol ezzel találkozom. Évről évre a legjobb zenészekkel találkozom (mint Peter Williams, Malcolm Bilson, Simon Standage), Európa legkiválóbb muzsikusaival. Annál jobb pedig nincs, ha a fiatal zenészek ilyen példákat látnak. Ez a leggyümölcsözőbb. Nagyszerű továbbá, hogy ez a magas színvonal nemcsak a zenei előadókra vonatkozik, hanem a gondolkodásmódra is. Amikor azt látjuk mindenhol, hogy a materialista reklámok és információk egyre inkább uralnak mindent, ez adhatja vissza az egészséges egyensúlyt. Én pedig támogatom azt az ügyet, ahogyan csak tudom.



Az új adatvédelmi tájékoztató ITT elérhető. A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás