A 41 éves német orgonaművész, Philipp Pelster a salzburgi Mozarteum és a bázeli Hochschule für Musik képzéseit követően doktori fokozatot szerzett. Salzburg székesegyházának orgonistájaként, egyházzenei tanárként és orgonaépítési-restaurálási projektek koordinátoraként nemcsak előadóművész, hanem a hangszer történeti és akusztikai szakértője is. Tóth László a Nemzeti Filharmonikusok szólamvezető trombitásaként és templomi szólistaként szerzett több évtizedes tapasztalatot. Repertoárja a barokktól a kortárs művekig terjed, és játékát a stílusérzékenység, a templomi akusztika alapos ismerete határozza meg.
A koncert programja izgalmas, sokrétű ívet rajzol. Michael Praetorius (1571–1621) Springtanz című darabja a kora barokk tánczene mozgékony ritmusait hozza elénk, a reneszánsz és barokk átmenetében kialakított formában. Az energikus nyitány után a 19–20. századi orgonairodalmat képviseli Sigfrid Karg-Elert romantikus–impresszionista Ave Mariája (op. 106/2), valamint Joseph Bonnet Lied des Chrysanthèmes (op. 3/1) és Matin provençal (op. 3/2) című darabja, amely a francia késő romantikus iskola lírai és festői hangszíneit, meditatív pillanatait idézi. Edmond Diérickx (Dans le style d’un vieux cantique) és Eduardo Torres (In modo antico) alkotásai tudatosan archaizáló 20. századi kompozíciók, amelyek a régi egyházi hangütést idézik fel, modern harmonizálásban. A program zárásaként Nyikolaj Rimszkij-Korszakov Mlada – A nemesek felvonulása című kompozíciója (Irwin Arnstein átirata) ünnepélyes, grandiózus hatást kelt. A repertoárválasztás tehát nem pusztán stílusok és korszakok bemutatását szolgálja: a művek karaktere, az egykori táncok, dalok és az archaikus motívumok váltakozása révén a két hangszer párbeszéde igazán plasztikussá válik.
A trombita és az orgona sajátos karakterű párosa a késő középkori, reneszánsz és barokk egyházzene ünnepélyes, szertartásos hagyományára vezethető vissza. A historikus előadói gyakorlatból jól ismert natúrtrombita és a templomi orgona (mint continuo-hangszer) gyakran osztozott a dallamon és a harmóniai alapokon. Akusztikai és interpretációs szempontból e párosítás működése egyszerűen megfogalmazható. A trombita irányított, tiszta tónusa átszeli a teret, míg az orgona zengő, hangszínekben gazdag hátteret kínál. Az orgona többféle regiszterrel képes szinte „szimfonikus” sokrétegűséget létrehozni, miközben a trombita az énekhang funkciójában vagy épp fanfárszerű gesztusként jelenik meg. A trombita artikuláltan vezeti a formát, az orgona pedig dimenziót ad – dinamikát, színt és teret. A modern interpretációk és átiratok ezeket az alapokat használják fel, amikor zenekari effektusokat, archaizáló gesztusokat vagy intim vokális pillanatokat építenek a duóra.
2026. február 10. kedd, 19:30 Szeged – Szegedi Dóm/ JEGYEK
2026. február 11. szerda, 19:30 Pécs – Bazilika/ JEGYEK
2026. február 12. csütörtök, 19:30 Debrecen – Szent Anna-székesegyház/ JEGYEK
2026. február 13. péntek, 19:30 Budapest – Mátyás-templom/ JEGYEK
ELŐADÓK
Tóth László - trombita
Philipp Pelster - orgona
MŰSOR
Michael Prätorius: Springtanz
Sigfrid Karg-Elert: Ave Maria op. 106/2
Edmond Diérickx: Dans le style d’un vieux cantique
Eduardo Torres: In modo antico
Joseph Bonnet: Lied des Chrysanthèmes op. 3/1
Joseph Bonnet: Matin provençal op. 3/2
Nyikolaj Rimszkij-Korszakov: Mlada - A nemesek felvonulása (Irwin Arnstein átirata

